Vi har opdaget du bruger
Internet Explorer

Design og funktionalitet på siden vil være svækket grundet dette.
Hent en mere kompatibel browser nedenfor for at undgå dette

Hent din nye browser

Her er de nye afgifter 2021

For rigtig at kunne forstå de nye afgifter, skal vi lige gennemgå hvordan vedtagelse af de nye afgifter fandt sted. For du har set biler med nye priser allerede fra d. 18 December, andre der fortsat afventer de endelige afgifter, og så er der nogle som ikke kan give en fast pris på import før sommer 2021.

18/12/2020

Forslaget om de nye afgifter blev fremsat, og der blev givet dispensation til at man i en overgangsperiode kunne gøre brug af de nye regler, tiltrods for at forslaget ikke var endelig vedtaget.

21/01/2021

1. behandling af det nye forslag finder sted, og der er ligeledes frist for spørgsmål til den fremsatte ændring i registreringsloven.

9/2/2021

3. behandling finder sted, og dermed er de nye afgifter en realitet i Danmark. 

De nye 2021 afgifter kort fortalt

1: Batterifradrag + afgift

(Før du udregner afgiften på bilen, så fratrækkes fradrag for batteri. Her gives der 1.700 kr./kWh batteriet har, dog maksimalt 45. Således får en Ford Kuga Plugin Hybrid med 14,4 kWh batteri, et fradrag på 24.480 kr. som fratrækkes den afgiftspligtigværdi, før afgiften udregnes) 

0-65.000 kr. betales der 25% afgift
65.000 - 202.200 kr. betales der 85% afgift
202.200 - 999.999+ betales der 150% afgift

2: Tillæg for CO2 udledning pr. km

(Her er der mange biler som kan få en ekstraregning, eksempelvis vil en populær bil som Mercedes C300 der har en 245HK benzin motor, få en ekstraregning på 41.750 kr.)

0-125 g CO2 pr. km. = 250 kr./km
125-160 g CO2 pr. km = 500 kr./km
+160 g CO2 pr. km = 950 kr./km

3: Indfasning

(El og plugin biler (Under 50 g CO2/km.) betaler kun 40-45% af den udregnede afgift. Det vil eksempelvis sige at en Plugin Hybrid der er indenfor reglerne, med en udregnet afgift på 160.000 kr. efter indfasning, står til at betale 72.000 kr.. Dog skal man huske at bundfradraget på 21.700 kr. som er fælles for alle bil uanset brændstof, fratrækkes før indfasningen)

Indfasning Plugin Hybrid(Under 50 g CO2/km):

2021-25: 45% - 65% (5% stigning om året)

Indfasning Elbiler: 

2021-25: 40% - 40%

4: Bundfradrag

Benzin + diesel (+50 g CO2/km.): -21.700 kr.
Plugin Hybrid (Under 50 g CO2/km.): -71.700 kr.
Elbiler: -191.700 kr.

De nye 2021 afgifter - Et eksempel

Mercedes CLA 250e Stationcar / 3.100 km / 218 HK / 14,8 kWh / 33 g CO2/km.

Grundpris uden afgift inklusiv moms: 298.000 kr.
Fradrag for batteri: 14,8 x 1.700 = -25.160 kr.

Afgiftspligtig værdi: 272.840 kr.

Beregnet afgift: +276.570 kr.
Beregnet CO2 udledning: +8.250 kr.
Fratræk af grundfradrag: 276.570 + 8.250 - 21.700 = 263.120 kr.
Indfasning Plugin Hybrid: 263.120 * 0,45% = 118.404 kr.
Bundfradrag Plugin Hybrid: 118.404 - 50.000 = 68.404 kr.

Beregnet afgift: 68.404 kr.

BILENS PRIS: 298.000+68.404 = 366.404 kr.

Elbiler

(100% elektriske elbiler)

Samlet fradrag på 268.200 kr. for biler med +45 kWh
Der betales kun 40% af den udregnede afgift

Biler til under 500.000 kr. er afgiftsfrie
Tesla Model 3, ID3, ID4, Mokka-e

Biler under 62.500€ kan som udgangspunkt hentes afgiftsfrie fra eksempelvis Tyskland.

Eksempler: Kørt 0-10.000 km.

Jaguar I-Pace S / 90 kWh / 400 HK
Pris: 470.000-490.000 kr.

Mercedes EQC / 80 kWh / 408 HK
Pris: 610.000-625.000 kr.

Tesla Model 3 Performance / 79 kWh / 510 HK
Pris: 375.000-400.000 kr.

Plugin Hybrid

(Under 50 g CO2/km.)

Samlet fradrag på 88.700 kr. ved et 10 kWh batteri
Der betales kun 45% af den udregnede afgift

Biler imellem 350.000-550.000 kr. har stor besparelse
V60, XC40, A6, 3 serie, CLAe, C300e, Passat GTE

Der gemmer sig virkelig meget value for money her, biler der før kostede 650.000 kr. kan findes til 500.000 kr.

Eksempler: Kørt 0-10.000 km.

Volvo S60 T8 / 42 g/km / 390 HK
Pris: 460.000-475.000 kr.

Audi A6 50 TFSI / 34 g/km / 295 HK
Pris: 550.000-575.000 kr.

BMW 330e / 49 g/km / 292 HK
Pris: 310.000-330.000 kr.

Benzin/diesel/Plugin Hybrid

(Over 50 g CO/km.)

Samlet fradrag på 21.700 kr. for alle biler
150% afgift fra 202.200 kr. og op

Priserne har ændret sig marginalt (1-3% ofte)
Plugin Hybrid + 50 g, får stort prishop

Det kan være vigtigt at holde øje med g CO2/km. da ældre biler med højt udslip får ekstraregning.

Eksempler: Kørt 0-20.000 km.

 

Taberne ved de nye afgifter

Volvo XC60 T8 Plugin Hybrid / 7.000 km / 407 HK / 11,6 kWh / 64 g CO2/km.

Grundpris uden afgift inklusiv moms: 311.410 kr.
Fradrag for batteri: 11,6 x 1.700 = -19.720 kr.

Afgiftspligtig værdi: 291.690 kr.

Beregnet afgift: +296.685 kr.
Beregnet CO2 udledning: +16.000 kr.
Fratræk af grundfradrag: 296.685 + 16.000 - 21.700 = 290.985 kr.


Beregnet afgift: 290.985 kr.

BILENS PRIS: 311.410+290.985 = 602.395 kr.

Med udgangspunkt i en XC60 Plugin Hybrid der blot koster 13.410 kr.(uden afgift) mere end vores CLA 250, men hvor g CO2/km. er lige over de 50, så springer prisen i vejret og bilen ender med at være næsten dobbelt så dyr. Så der er desværre biler som har det svært, til trods for at det er en Plugin Hybrid. (Eksemplet er fundet i Tyskland pr. dags dato og ikke medregnet hjemtagelse etc.)

 

Vinderne ved de nye afgifter

Volvo XC40 T5 R-Design / 4.500 km / 261 HK / 10,7 kWh / 41 g CO2/km.

Grundpris uden afgift inklusiv moms: 260.750 kr.
Fradrag for batteri: 10,7 x 1.700 = -18.190 kr.

Afgiftspligtig værdi: 242.560 kr.

Beregnet afgift: +193.410 kr.
Beregnet CO2 udledning: +10.250 kr.
Fratræk af grundfradrag: 193.410 + 10.250 - 21.700 = 181.960 kr.
Indfasning Plugin Hybrid: 181.960 * 0,45% = 81.882 kr.
Bundfradrag Plugin Hybrid: 81.882 - 50.000 = 31.882 kr.

Beregnet afgift: 31.882 kr.

BILENS PRIS: 260.750+31.882 = 292.632 kr.

Dette er det perfekte eksempel på en bil der vinder stort ud fra de nye regler, det skyldes ene og alene at den rammer under de 50 g CO2/km., hvilket man har opnået ved at have et tilpas stort batteri i bilen. (Eksemplet er fundet i Tyskland pr. dags dato og ikke medregnet hjemtagelse etc.)

Vi vil løbende holde informationen på denne side opdateret, da vi fortsat mangler de første officielle beregninger fra SKAT på biler hjemtaget fra Tyskland. Alle tal i de brugte eksempler tager udgangspunkt i regnemetoden for den nye afgift, men vi mangler fortsat at få ovenstående eksempler bekræftet.